fbpx

Wymiana ślizgów w SID-zie

Wymiana ślizgów w SID-zie

Wymiana ślizgów w SID-zie 1024 534 SerwisBAJKA.pl

Do mojego serwisu trafiły golenie dolne od SID’a Race, w których właściciel zażyczył sobie wymianę ślizgów. Przypadkiem uszkodził jeden z pierścieni podczas nabijania uszczelek kurzowych i w obawie o anodę goleni wewnętrznych trzeba było wstawić nowe. Amortyzator został kupiony jako używany i nowy posiadacz jeszcze nie zdążył na nim pojeździć.

W amortyzatorach z goleniami 32 mm praktycznie nie wymienia się ślizgów, gdyż podczas normalnej eksploatacji żyją dłużej, niż sam widelec. Tym razem sytuacja był awaryjna, więc zabrałem się do pracy. Golenie zewnętrzne były niesamowicie zakamienione (biały nalot), co widać na zdjęciu. Sugerowało to wodę w ich wnętrzu i długotrwałe leżakowanie sztućca.

_DSC8753

Zamocowałem zrywacz do ślizgów Rock Shox’a i zabrałem się do pracy. Muszę przyznać, że po praz pierwszy zdarzyło mi się, aby pierścienie były tak zapieczone. Puściły dopiero po użyciu środka penetrującego, odkamieniacza i długim, żmudnym wybijaniu. Między goleniami, a tuleją zrobił się tzw. „zimny spaw” i ciężko było cokolwiek zrobić.

nabijanie_slizgow_rock_shox

Przyszła pora na dolne ślizgi. Co ciekawe okazało się, że zrywacz nie pasuje, gdyż średnica pierścieni wykazuje odchyły od normy. Spowodowało to już pewne niedobre przypuszczenia, ale zastosowałem większy zrywacz i zacząłem wybijać tuleje.

serwis_rock_shox_sid

Te wychodziły tak samo opornie, jak górne. Na poniższej fotografii zaznaczyłem miejsce uszkodzenia ślizgu:

wymiana_pierscieni_slizgowych_rock_shox_sid

Następnie zabrałem się za usunięcie kamienia z goleni. Praca była żmudna i ciężka, ale udało mi się je idealnie wyczyścić, dzięki czemu wyglądają jak nowe:

serwis_amortyzatora_rock_shox_sid

Przygotowałem nowe ślizgi, nabijak Rock Shox’a i zabrałem się za nabijanie. Weszły dość ciasno, należało sprawdzić spasowanie z goleniami górnymi. Okazało się, że po ich włożeniu amortyzator niemal nie ugina się. Przyznam, że pierwszy raz spotkałem się z czymś takim. Zerwałem pierścienie (stawiając na to, że mogły być źle wykonane) i nabiłem najdroższą, nawiercaną wersję za 220 zł (sic!).

nabijanie_slizgow_rock_shox_sid

15 komentarzy
  • Matt 6 sierpnia 2015 at 11:34

    Używasz myjki biologicznej do czyszczenia że tak dolne lagi się w środku świecą?:)

  • Master-Bike 18 sierpnia 2015 at 23:15

    Teraz już wiesz dlaczego od „pewnego czasu” RS nie zaleca wymiany samych ślizgów a całe golenie dolne 😉

    • Punkxtr 19 sierpnia 2015 at 09:14

      Nie tyle nie zaleca, co nie daje takiej możliwości bo Rock Shox nie produkuje już ślizgów. I dlatego też sam jeżdżę na SID-zie z roku 2000, który przeżyje wszystkie nowe wynalazki 😉

  • Master-Bike 19 sierpnia 2015 at 22:56

    Produkować musi 😉 Tyle że oficjalnie nie sprzedaje, aczkolwiek jakbyś coś potrzebował… http://www.cycleservicenordic.com/gb/search.aspx?searchstr=Bushing%20kit

    • Punkxtr 19 sierpnia 2015 at 23:44

      Czepiasz się, wiadomo o co chodzi 😉
      Dzięki za link, ale ślizgów (i nie tylko) mam pod dostatkiem 🙂

      • tomasz 16 stycznia 2020 at 14:34

        jak mogę sie skontaktować celem nabycia ślizgów 32

        • Serwis Bajka 16 stycznia 2020 at 14:54

          Ślizgów 32 mm od wielu lat nie ma w ofercie Rock Shox. Nasze zapasy skończyły się, pozostała nam duża ilości ślizgów 28 mm. Pozostaje szukanie na ebay, grupach dyskusyjnych, ew. z zagranicznych sklepach.

  • DaRiO 20 lutego 2016 at 18:02

    Mityczne „bushingi” 🙂 Chyba jedyna rzecz w rowerze za którą sam się nie zabiorę 🙂 Jak wyczuję luz, wysyłam do Ciebie na 100%.

    • Serwis Bajka 21 lutego 2016 at 20:16

      Generalnie dobrze jest sporo poćwiczyć przed zabraniem się za to samemu. To niby tylko cztery proste pierścienie, a jest tyle możliwości spaprania sprawy przez nas, lub jeszcze lepiej, przez samego Rock Shox’a 😉

  • Tadesz 7 kwietnia 2017 at 07:19

    Dzień dobry ile u Pana kosztuje taka wymiana ?

    • Serwis Bajka 9 kwietnia 2017 at 21:47

      Wymiana ślizgów w modelach od roku 2008 (czyli z goleniami 32 mm) to koszt 100 zł + ślizgi. Roczniki 1998 – 2007 80 zł + koszt ślizgów. Wymiana w nowych SID-ach najczęściej jest kłopotliwa z tego względu, że nierzadko golenie w środku nie trzymają pasowności – stąd też prawdopodobnie wycofanie się firmy RS ze sprzedaży tulei.

  • Lukasz 6 kwietnia 2019 at 10:31

    Cześć. Macie jeszcze te ślizgi? Bo nie mogę nigdzie znaleźć. Będę próbował przetoczyć zamienniki ale nie wiem czy sie uda. Dzięki

Skomentuj