fbpx

Serwis Rock Shox SID SL 1999

Serwis Rock Shox SID SL 1999

Serwis Rock Shox SID SL 1999 1024 513 SerwisBAJKA.pl

Przedmiotem dzisiejszej, noworocznej opowieści, będzie serwis Rock Shox SID z roku 1999. Jak pamiętamy, pierwszy Superlight Integrated Design ujrzał światło dzienne rok wcześniej (w komercyjnej sprzedaży) i do dziś pozostaje najlżejszym amortyzatorem XC tego typu i o takim skoku (ok. 1140 – 1160 g). Wersja XC/SL była zauważalnie cięższa, ale posiadała kilka ciekawych rozwiązań, z których nie skorzystano nigdy więcej.

Widelec ów posiadał seryjne gumy ochronne na obu lagach i specjalne uszczelki kurzowe nie pozwalające na ich przesuwanie się. Ciężkie, ale wydłużające interwały serwisowe i pozwalające na „lekkie” zaniedbania użytkownika między kolejnymi zawodami. Gąbki nawilżające pojawiły się dopiero rok później, ale zaadaptowałem je i tutaj, gdyż m.in. podnoszą żywotność anody goleni. Obficie nasączyłem je fluidem marki Fox, po czym przyszła kolej na wnętrzności obu goleni.

Aby uzyskać do nich dostęp potrzebny jest specjalny klucz, dzięki któremu odkręcamy dolne, aluminiowe korki. W środku prawej goleni mamy największą zmorę SID-ów między rokiem 1998, a 2001 czyli nierozbieralny tłumik będący wariacją kartridży pochodzących z wcześniejszych serii Judy. Po dziś dzień pozostaje to najlżejsze rozwiązanie (wersja Race z roku 2000, którą sam posiadam waży ok. 93 gramy, a mowa tu przecież o kompletnym wnętrzu goleni!) ale i niezwykle uciążliwe. Olej był niewymienny i kwestią czasu było zniszczenie uszczelek – wówczas należało wymienić cały tłumik. Model Race posiadał możliwość odpowietrzenia, wymaga to jednak narzędzi, umiejętności i czasu.

W lewej goleni znajdziemy z kolei ciekawy, na wpół zamknięty kartusz powietrzny, który w odpowiednio powiększonym rozmiarze był wykorzystywany również w jedynym SID-zie z dwiema półkami, jaki kiedykolwiek powstał – modelu XL. Wymieniłem wszystkie uszczelki, nasmarowałem je, a pod górne korki wlałem kilka ml gęstego fluidu.

Na koniec pozostało mi wlanie nowego oleju do goleni dolnych. Rock Shox w tamtych czasach (1999 – 2000) zalecał stosowanie Redrumu jednak z moich wieloletnich doświadczeń z tego typu widelcami wynika, że daleko lepiej sprawdza się tu klasyczny olej. Skręciłem jeszcze tylko śruby kluczem dynamometrycznym z zalecanymi momentami i gotowe! Wysoce cenię sobie prostotę jak i trwałość (z drobnymi wyjątkami) ówczesnych rozwiązań. W końcu sam wciąż z nich korzystam 🙂

 

16 komentarzy
  • DaRiO 4 stycznia 2017 at 11:14

    Korzystając z okazji nowego wpisu mam pytanie: Czy Masz jakieś rady dotyczące cieknącego tłumika (sid2007)? Olej przeciska się powolutku przez trzpień regulacyjny i powoli ścieka. Trochę pomaga ustawienie tłumienia na minimum. Po rozebraniu sztućca brakuje mi pomysłu i odwagi próbować rozkręcać tłumik na części pierwsze (chyba że się nie da). To jest sid 2007 z moim ulubionym pure de lite (wersja z czerwoną śrubą regulującą zakres tłumienia). Dzięki za wszelkie rady 🙂

    p.s.
    Widzę że redrum się skończył 😉

    • Serwis Bajka 4 stycznia 2017 at 11:24

      Hej DaRiO,
      Można rozebrać tłumik i to najlepsze rozwiązanie (da się w nim wymienić kilka rzeczy). W grę może jednak wchodzić również zużycie elementów niewymienialnych – bez inspekcji się nie obejdzie. Generalnie drobny wyciek w tym miejscu jest w normie. Miałem kiedyś ten amortyzator (tylko z karbonowymi goleniami górnymi z modelu WC) i osobiście wywaliłem regulator, a stalową śrubę wymieniłem na tytanową. Nic nie ciekło, a regulacji tłumienia i tak dokonywałem bardzo rzadko 😉

      Redrum jeszcze jest, ale aktualnie korzystam z Fox’a – dostępność dużo lepsza 🙂

  • DaRiO 5 stycznia 2017 at 07:52

    Dzięki za pomysł, faktycznie genialne w swojej prostocie rozwiązanie. Tytanu w rowerze nigdy za wiele 😉 Tak zrobię 🙂

  • człowiek 3 kwietnia 2017 at 22:49

    Też skorzystam z okazji i zapytam w jakich latach był produkowany RACE z PURE DE LITE?
    Mam możliwość kupienia i nie wiem ile może być wart. Dziękuje za ewentualna pomoc.

  • Ania 19 kwietnia 2017 at 11:24

    Dajcie spokój z Red Rum , MILLERS Oils Assembly Lube 1L za 60 PLN .

    • Serwis Bajka 19 kwietnia 2017 at 11:53

      Ania, aktualnie do uszczelniania komory używamy fluidu Fox. Silnikowe produkty typu „assembly lube” najczęściej nie mają domieszek sprawiających, że działają jak należy również w temperaturach niższych niż 15 stopni. Rowerowe produkty tak (tym właśnie różnił się oryginalny Red Rum Maximy od ichniego „Assembly Lube”) poza tym mamy pewność, że są bezpieczne dla o-ringów i innych części amortyzatorów. Nie korzystamy i nie chcemy korzystać z zamienników ale dziękujemy, może komuś ta informacja się przyda.

  • Ewa Zalicka 23 kwietnia 2017 at 12:00

    Czy amortyzator ustawiony na 63mm skoku słabiej tłumi drgania niż ustawiony na 80mm?
    Ile kosztuje ewentualnie przestawienie skoku na 80mm?
    Pozdrawiam.

  • Serwis Bajka 23 kwietnia 2017 at 14:17

    Ewa oba ustawienia dają takie samo tłumienie, te rzeczy są od siebie niezależne. Najpierw należy sprawdzić jaki minimalny i maksymalny skok zaleca producent Twojej ramy – zmiana spowoduje obniżenie lub podwyższenie główki ramy, a tym samym wyraźną zmianę geometrii.

    Napisz proszę na kontakt@serwisbajka.pl jaki masz amortyzator i wycenimy całość.

  • Ewa Zalicka 24 kwietnia 2017 at 15:16

    Główka ramy ma 130mm, czyli długość widelca to 450mm jak się dowiedziałam w sklepie.
    Dla główki 110 mm to długość 470mm. Tyle i aż tyle mi powiedziano. Amortyzator stary rockshox 2006 sid race.

  • Ewa Zalicka 26 kwietnia 2017 at 16:00

    Rozumiem że cena zależy od grubości portfela klienta ;P

  • bory 8 maja 2017 at 09:58

    Witam. Widzę pełen profesjonalizm. Mam mały problem może Pan zechce pomóc. Mam sida rlt 120mm 2011 roku dual air oczywiście. Czy może serwisował Pan już taki widelec ? Problem polega na tym iż w tym widelcu w chwili obecnej zamontowane są 2 różne oringi uszczelniające. Oring uszczelniający komorę + jest większy od oringu komory -. Czy to tak ma być w tym modelu czy poprzedni serwis dał ciała i założył co miał. Dodam że w zestawie naprawczym reba/sid 05/12 są 2 oringi gr. 3,5mm tej samej grubości (taki mam na tulei komory -) oraz jeden 3,5mm grubości o większej średnicy (jednak ten ma średnice jeszcze większa niż u mnie na tulei komory +). reasumując czy robił Pan już może taki widelec i czy obie uszczelki powinny mieć ten sam wymiar czy jednak 2 różne.

    Pozdrawiam.

    Ps brak na stronie cennika więc zapytam i tutaj. Jaka jest cena pełnego serwisu z wymiana uszczelnień ?

    • Serwis Bajka 8 maja 2017 at 10:22

      Dzień dobry, o-ringi powinny być takie same. W kwestii ceny wyślemy Panu mail.

  • grocisko 24 lipca 2017 at 13:35

    witam

    Może ktoś doradzi… mam problem z moim SiD’em w wersji Race (model z 2006)… Jakimś dziwnym trafem zgubiłem pokrętło od tłumienia – regulacja żółw – zając…. Wiecie może czy można kupić gdzieś taką część??

    • Serwis Bajka 6 sierpnia 2017 at 11:38

      Poszukaj na OLX (ostatnio pokazało się tam sporo części zamiennych i na pewno były wśród nich regulatory, których potrzebujesz)

Skomentuj