fbpx

Serwis piasty Chris King

Serwis piasty Chris King

Serwis piasty Chris King 1024 512 SerwisBAJKA.pl

Ostatnio w serwisie odwiedził mnie Maciek, który wybierał się na trwający właśnie etapowy wyścig Sudety MTB Challenge. Sam byłem jego uczestnikiem i wiem, że niezawodny sprzęt to połowa sukcesu. Jedną z bolączek jego roweru okazała się tylna piasta Chris King, w której przepuszczał bębenek. W środku zastosowano względnie prosty system i ciężko było stwierdzić bez zajrzenia do wnętrza, co mogło się popsuć. Zabrałem się więc do pracy.

Wersja, którą serwisowałem jest przystosowana do sztywnej osi 142 x 12 mm. Aby ją rozebrać, najpierw należy zdjąć mały kapsel z jej końca. Następnie należy odkręcić nakrętkę kontrującą luz. Sam jeżdżę na modelu Classic i muszę przyznać, że tam wspomniana nakrętka została rozwiązana dużo lepiej, gdyż dokręca się ją dedykowanym kluczem – łatwiej wyregulować płynność obrotu.

piasta_tylna_chris_king

Następnie można wyciągnąć oś i bębenek, który jak widać złapał trochę brudu.

bebenek_piasty_chris_king

W korpusie znalazłem całą masę kleistego, przepracowanego smaru jak gdyby piasta non stop była traktowana myjką ciśnieniową. To prawdopodobnie było powodem przeskakiwania, więc musiałem dokładnie wyczyścić całość. Z tego powodu zdecydowałem się na wyjęcie łożyska od strony kasety i dokładne odtłuszczenie mechanizmu pierścieni zębatych.

serwis_piasty_chris_king

Najpierw jednak zająłem się samym bębenkiem. Jego budowa jest niezwykle ciekawa pod względem konstrukcyjnym. W środku znajduje się jedno zamknięte łożysko kulkowe i jedno igiełkowe. Dostępu do nich broni masywna, gumowa uszczelka.

bebenek_chris_king_konserwacja

Aby dobrać się do łożysk potrzebne są specjalistyczne klucze Chris King. Bębenek wkładamy w specjalną obejmę i wkręcamy w imadło. Odpowiednim narzędziem należy odkręcić nakrętkę z uszczelką i można wyjąć kartridż z łożyskiem igiełkowym.

serwis_piasty_chris_king

Wyczyściłem je i naoliwiłem specjalnym preparatem Chris King przygotowanym do tego celu. Podobną operację przeszło drugie łożysko.

konserwacja_piasty_chris_king

Aby dostać się do serca piasty – systemu RingDrive, musiałem wyjąć łożysko od strony kasety. Do tego celu niezbędne jest słynne narzędzie Chris’a. Drogie, ale przemyślane i świetne w działaniu.

narzedzie_do_piast_chris_king

Po usunięciu łożyska wyjąłem ze środka mechanizm pierścieni zębatych. Jak widzicie był oblepiony znaczną ilością przepracowanego smaru.

chris_king_ring_drive

Wyczyściłem i odtłuściłem każdą część:

rozbieranie_piasty_chris_king

Na koniec pozbyłem się smaru z korpusu piasty:

jak_rozebrac_piaste_chris_king

Złożyłem system RingDrive i umieściłem w piaście, a następnie za pomocą specjalnego przyrządu wprasowałem łożysko w korpus:

narzedzie_do_piasty_chris_king

Pierścienie zębate wymagają naoliwienia:

olej_chris_king_ring_drive

Teraz mogłem już przystąpić do złożenia pozostałych komponentów. Naoliwiłem bębenek tam, gdzie jest to wymagane:

olej_chris_king_ring_drive

Na koniec włożyłem oś i wyregulowałem luz w piaście. Jazda testowa nie wykazała żadnych oznak złej pracy, Krzysiek działa jak nowy. Sam Maciek ściga się właśnie na wspomnianym Sudety MTB Challenge i po drugim etapie zajmuje bardzo wysokie, 6 miejsce Open. Pomimo kilku defektów z oponami piasta nie zawiodła go ani razu. Maciek jest jednym z zawodników sponsorowanych przez Serwis Bajka. Spójrzcie na logo znajdujące się na koszulce!

serwis_bajka

Na wszystkich, którzy chcą abym zajął się ich rowerami czekam pod numerem telefonu 535 542 542 oraz mailem: kontakt@serwisbajka.pl

Skomentuj