Pamiętamy czasy kiedy do sprzedaży weszły tzw. pierwsze koła systemowe. Takie rozwiązanie (szczególnie mocno promowane przez Mavica, na którym to skupimy się w tym artykule) miało względem klasycznych zestawów zapewniać niższą masę, większą sztywność, trwałość, etc. I rzeczywiście jak na czasy, w których powstały np. Crossmaxy, budziły wówczas pożądanie. W dobie (a raczej schyłku) srebrnych szprych wiele osób chciało mieć eleganckie, wyróżniające się z tłumu czarne combo. Jednak fabryczne koła oprócz wielu zalet, posiadały także cały bagaż wad. Jakich?
- Koło po dostarczeniu do serwisu. Zwróćcie uwagę na zabrudzenia obręczy od klocków hamulcowych
- Po lewej stronie widoczne pęknięcie oryginalnej osi
- Na dole widoczny stary ślizg w ekstremalnym stopniu zużycia oraz łożysko od strony nakrętki kasety
Oczywiście cena i dostępność szprych wymienianych w razie awarii. Często niestandardowe nyple, piasty, obręcze oraz narzędzia. Za to na pewno nie można im było odmówić jednego – były dobrze zaplecione. Każda szprycha miała optymalne napięcie, a wszystkie komponenty zostały zaprojektowane jako element pasujący do całej układanki. Kolejnym istotnym problemem trapiącym posiadaczy kół francuskiego producenta były bębenki. Ślizgi instalowane fabrycznie zamiast klasycznego łożyska w pierwszych wypustach piast miały obniżać masę. I robiły to, jednak wymagały częstego serwisu, traktowania specjalnym olejem i mimo to dość szybko łapały luz. Francuska marka niestety nie zapewniała zestawów serwisowych oprócz… kompletnych bębenków.
O tym jednak za chwilę, zaczniemy bowiem od przedstawienie bohatera dzisiejszej opowieści. Koło Mavic Cosmic Carbone SLR to egzotyczny nawet dziś komponent, a nie jest już przecież pierwszej młodości. Piastę i węglowo – aluminiową obręcz w wymyślny i niestandardowy sposób połączono za pomocą 20 carbonowych szprych. Sprzęt zważywszy na swe lata posiadał kilka felerów – olbrzymi luz na bębenku, pęknięta oś, spore bicie obręczy. Do tego mieliśmy zająć się standardowym serwisem, czyli konserwacją całości. Korzystając z usług sprawdzonego Fachowca zaczęliśmy od dorobienia nowej osi, ponieważ poszukiwania na całym świecie oryginalnej części zamiennej nie przyniosły rezultatów. Poprzestaliśmy na naturalnej barwie aluminium, gdyż Klient nie chciał anodowania na kolor czarny (wykonujemy twarde oraz miękkie anodowanie).
- Do połączeń “press fit” należy użyć odpowiedniego kleju
- Miskę łożyska należy precyzyjnie osadzić w bębenku za pomocą prasy
- Aby dopasować korpus do łożyska, należy usunąć nadmiar materiału
Następnie zajęliśmy się usunięciem luzu na ślizgu. Hub Doctor – dostawca doskonałych części zamiennych do kół Mavic z USA zapewnia zestaw umożliwiający konwersję na hybrydowe łożysko kulkowe. Po demontażu starego ślizgu i wyczyszczeniu całości, w jego miejsce można wprasować miskę łożyska. Zestaw zawiera dwa łożyska ze stalowymi bieżniami i ceramicznymi kulkami, drugie instalowane jest od strony nakrętki kasety. Dalej – za pomocą dołączonego narzędzia – należy zebrać nieco materiału z wewnętrznej części korpusu piasty tak, aby dopasować ją do bieżni łożyska. Przydaje się tu doświadczenie – nieumiejętny montaż może spowodować brak możliwości skasowania luzu bądź przeciwnie, za duży opór podczas obracania się bębenka.
Mechanizm zapadkowy był w bdb stanie. Do oliwienia użyliśmy oryginalnego oleju Mavic, niemniej po demontażu ślizgu nie jest już niezbędny i można zastąpić go także innym specyfikiem wedle własnych preferencji. Dobrze sprawdza się tu także np. lekki smar Shimano do bębenków choć olej zapewnia lepszy poślizg dla uszczelki. Centrowanie koła Cosmic Carbone oprócz klasycznego klucza do nypli wewnętrznych wymaga również niestandardowego narzędzia do przytrzymywania szprych. Ze względu na swoją konstrukcję nie może być ono zastąpione niczym innym. Użycia klasycznego chwytaka i kręcenie nyplem spowoduje pęknięcie, względnie niebezpieczne rozwarstwienie szprychy. Niestety widzieliśmy takie koła po próbie nieumiejętnej naprawy.
- Do oliwienia mechanizmu zapadkowego najlepiej sprawdza się oryginalny olej Mavic. Daje również właściwy poślizg uszczelce
- Guma do czyszczenia Mavic pozwala na perfekcyjne usunięcie brudu i przywrócenie pełnej sprawności powierzchni roboczych obręczy
- Do centrowania Cosmic Carbone SLR niezbędny jest klucz ze zdjęcia
- Koło po serwisie i idealnie wyczyszczona powierzchnia robocza obręczy
Ostatnim etapem prac było wyczyszczenie powierzchni roboczej obręczy. Do tego celu używamy specjalnej gumy Mavic, która przywraca obręcz do idealnej czystości zapewniając tym samym doskonałe hamowanie. Chciałbyś, żebyśmy zajęli się Twoimi kołami?
Skontaktuj się z nami:
608 626 256
kontakt@serwisbajka.pl
Leave a Reply