Ostatnio brakuje mi czasu na częste dodawanie wpisów, ale i sezon w pełni, więc mój serwis pracuje pełną parą. Niedawno przyjechał do mnie Marek ze starym Trekiem Madone z klasyczną geometrią ramy. Rower zbudowano w oparciu o sprawdzone komponenty Shimano z epoki. Najwięcej tu dawnego, polerowanego Dura Ace, choć korba jest współczesna.
Właściciel skarżył się na luz w tylnej piaście i chciał wykonać jej konserwację. Pacjentem było systemowe koło Ultegra. Wespół z wyższym modelem Dura Ace to bardzo ciekawe komponenty, gdyż tylne piasty były swego rodzaju hybrydą, o czym za chwilę. Najpierw przyszedł czas na rozkręcenie konusów i wyjęcie osi.
To jedna z pierwszych piast, w których można dokonać tego przy użycia klucza imbusowego 5 mm. Zwróćcie uwagę na oś o zwiększonej średnicy. Dlaczego bębenek wyszedł razem z nią? Otóż w swoich pierwszych 10-tkowych modelach, Shimano przeprojektowało system zapadek i fabrycznie osadziło go na dwóch… łożyskach „maszynowych”. Identyczny system znalazł się w Dura Ace z tego samego rocznika. Jak widać poniżej, mechanizm złapał znaczną ilość brudu.
Z drugiej strony sytuacja była podobna:
Wyczyściłem i odtłuściłem bieżnie oraz korpus Ultegry:
Następnie przyszedł czas na bębenek. Doskonale widać łożyska, do których tak niechętnie podchodzi japoński gigant:
Po wszystkim wyczyściłem oś, a także system zapadkowy:
Zająłem się również konusami i kulkami, które mimo jazdy z dużym luzem były w idealnym stanie!
Na koniec pozostało mi tylko skontrować piastę. Ta wersja Ultegry wymaga do tego celu niestandardowego i rzadko spotykanego w serwisach płaskiego klucza 20 mm.
To wszystko, staruszek zyskał nowe życie, a Marek już kręci kolejne kilometry. Dziękuję i zapraszam 🙂
Witam, mam właśnie takie piasty – stare ULTEGRY z bębenkiem na maszynowych łożyskach. I nieźle to funkcjonowało az do momentu, kiedy korpus tego bębenka mi pękł 🙁
I teraz prośba, czy i gidze można kupić zam bębenek do takie piasty?