fbpx

Pełny serwis Reby RL 29″

Pełny serwis Reby RL 29″

Pełny serwis Reby RL 29″ 875 563 SerwisBAJKA.pl

Dziś miałem okazję zająć się młodszą siostrą SID’a RLT, a mianowicie Rebą RL przystosowaną do 29-erów. Jest to prosty, pompowany z jednej strony (Solo Air) amortyzator z tłumikiem Motion Control. Niegdyś Reba była bardzo popularnym widelcem. Szkoda, że Rock Shox zrezygnował z systemu Dual Air. Na otarcie łez mamy tu rurę sterową o zmiennym przekroju i mocowanie na sztywną oś.

Sztuciec z zewnątrz był w świetnym stanie, co nieczęsto się zdarza. Odbiłem od dołu śruby i ściągnąłem golenie dolne. Ze środka wypłynęło brudne oleum, przypominające środki służące do konserwacji sprzętu leżakującego przez długi czas w magazynie. Jednym ze składników tej mazi był również bliżej nieokreślony smar.

Reba_RL_olej

Uszczelki kurzowe zastałem w dobrym stanie, nie zdążyły złapać brudu. Zostawiłem golenie aby obciekły i zająłem się górą.

Reba_RL_uszczelka_kurzowa

Na pierwszy ogień poszła komora powietrzna. Odkręciłem górny korek, a od dołu wyjąłem pierścień Segera. Co ciekawe, w obu goleniach założono je odwrotnie. Niby pierdoła, ale lubię jak wszystko jest skręcone jak należy.

Reba_RL_golenie_gorne

Wnętrze było czyste, ale uszczelki przytarte – poskąpiono smaru. Właściciel skarżył się na uchodzące powietrze, wszystkie uszczelki poszły więc do wymiany. O-ringi jak zawsze posmarowałem dedykowanym PM-600 Military grease. Genialny fluid do komór powietrznych.

Rock_Shox_PM_600_Military_Grease

Następnie przyszedł czas na tłumik. Tutaj olej był czysty, skoncentrowałem się na wymianie uszczelek. Nalałem do środka Rock Shox’a 5WT. Instrukcja mówi o 106 ml płynu. Ja mam własny, sprawdzony system. W ruch poszła suwmiarka i odmierzyłem właściwą odległość od lustra oleju. Następnie skręciłem całość i powróciłem do goleni dolnych.

Tlumik_Motion_Control

Jako jeden z nielicznych stosuję jeszcze genialny Redrum od Rock Shox’a. Niestety wstrzymano jego produkcję, a jest niezastąpiony do nasączania gąbek czy też komór powietrznych.

Rock_Shox_Redrum

Na koniec pozostało już tylko wlać po kilka mililitrów oleju od dołu i skręcić całość śrubami. I tak Reba jest już gotowa do nadchodzącego sezonu 🙂

Olej_Rock_Shox_5WT

11 komentarzy
  • bjj Elbląg 27 kwietnia 2015 at 16:36

    Super post. Zapisalem twoja strone w ulubionych. Teraz bede tu
    czesciej zagladal. Powinienes jedynie zmienic grafike poniewaz ta
    wyglada troche amatorsko.

  • Filip 14 października 2015 at 12:59

    Świetny artykuł, jak i wszystkie inne na Pana blogu. Z pewnością zawitam w Pana serwisie, takiego profesjonalizmu szukałem.

  • Chris Mechanic 22 sierpnia 2016 at 19:05

    Świetny materiał. Doszukałem się, że Rock Shox Redrum to Torco Assembly Lube… http://www.torcousa.com/torco_product/mpz_engine.html

  • Serwis Bajka 25 sierpnia 2016 at 16:19

    Niestety oryginalny Torco ma nieco inną lepkość niż Red Rum, oraz o ile dobrze pamiętam RR posiadał dodatkowe domieszki mające poprawić jego działanie w niskich temperaturach (Torco zamarza chyba przy -10 stopniach). Osobiście używam teraz Fluidu Fox’a i jest super poza dość wysoką ceną 😉

  • Nikodem Słupski 8 grudnia 2017 at 13:28

    Po ile i jakiego oleju trzeba wlać do goleni od dołu?

    • Serwis Bajka 8 grudnia 2017 at 13:38

      Oficjalny manual serwisowy Rock Shox podaje, że do każdej z goleni należy wlać 5 ml oleju o gęstości 15WT.

      • Mateusz 4 czerwca 2018 at 12:59

        I faktycznie tego przestrzegacie w serwisie? Nie lejecie choćby odrobinę więcej? Te 5ml to ilość dość nikczemna… Osobiście wlewam 10-12ml. Nie zauważylem negatywnych skutków.

        • Serwis Bajka 4 czerwca 2018 at 13:21

          Warto trzymać się oficjalnych zaleceń, aczkolwiek do goleni dolnych zamiast 5 sugerujemy wlać 10 ml oleju i tak też robimy podczas serwisowania Waszych amortyzatorów.

  • Marcin Praxmajer 11 marca 2019 at 13:15

    Jak odmierzasz ilość oleju w tłumiku, od którego punktu do lustra oleju, i jaka odległość?

    • Serwis Bajka 11 marca 2019 at 13:43

      W tym celu należy suwmiarką odmierzyć odległość między kryzą górnej nakrętki, a dolną uszczelką górnego tłumika. Lustro oleju musi znajdować się na takiej wysokości, aby uszczelka tłumika była w nim zanurzona, nie więcej.

Skomentuj