fbpx

Naprawa zerwanego gwintu

Naprawa zerwanego gwintu

Naprawa zerwanego gwintu 1024 512 SerwisBAJKA.pl

Gdy zaczynałem swoją przygodę z rowerami, słowo „standard” miało zupełnie inny wymiar niż dziś. W przypadku hamulców tarczowych wielu producentów stosowało własne, unikalne rozwiązania. Często wybierając ramę czy piastę byliśmy skazani na konkretny model spowalniaczy. Aż w pewnym momencie przyszła unifikacja i powstał tzw. „International standard” określający sposób mocowania zacisku do ramy i widelca.

Być może pamiętacie jeszcze uciążliwą regulację za pomocą cieniusieńkich podkładek, które zawsze były na wagę złota? Później producenci wprowadzili do użytku system Post Mount pozwalający na wygodne i łatwe ustawienie całości. Niestety dość szybko okazało się, że szczególnie w magnezowych goleniach amortyzatorów gwinty łatwo jest zerwać. Najczęściej dzieję się tak gdy zbyt mocno dokręcimy śrubę.

Czasem zdarza się także krzywo ją wkręcić – wówczas może pomóc ponowne nagwintowanie. Co jednak zrobić, gdy nie da się już uratować zwojów, a dla przykładu koszt dolnych goleni Rock Shox w oficjalnej sprzedaży to ok. 700 zł? Pewnym i skutecznym rozwiązaniem jest naprawa zerwanego gwintu za pomocą systemu Helicoil. Stosowany jest on np. w przemyśle samochodowym, gdzie sprawdza się doskonale. Jak działa?

Standardowa śruba, którą przykręcamy zacisk hamulca to M6 o skoku gwintu 1,0 mm. Wiertłem 6,3 mm rozwiercamy zepsuty gwint i oczyszczamy z powstałych opiłków. Ważne, aby zrobić to dokładnie i równo – inaczej pojawi się problem przy późniejszej regulacji. Następnie można przystąpić do nagwintowania otworów – tu również bardzo ważna jest odpowiednia precyzja. Po wszystkim zabieramy się za clou, czyli wkręcenie mocnych, stalowych insertów będących nowym gwintem dla naszych śrub.

Ja w przypadku SID-a ze zdjęcia zastosowałem dwie wkładki (dłuższą u góry i krótszą na dole), aby dać jak najlepsze podparcie dla obu śrub. Na koniec specjalnym narzędziem usuwamy zawleczki z insertów i voilà, całość gotowa. Taki system jest znacznie bardziej trwały i przy odpowiedniej eksploatacji praktycznie niezniszczalny. Jeśli i Ty masz problem ze swoim amortyzatorem – serdecznie zapraszam do kontaktu!

6 komentarzy
  • Filip 1 kwietnia 2016 at 09:20

    Jak dobrze wiedzieć, że jest ktoś taki, komu nie straszne są tego typu przypadki. Nie raz zastanawiałem się, co zrobić w takiej pechowej sytuacji, gdy gwint mocowania zacisku zostanie zerwany. Wymiana całych goleni dolnych z powodu takiego „drobiazgu” to jakiś koszmar! Naprawdę aż spokojniej się śpi, że w razie takiej lub innej pechowej sytuacji, jest najlepszy serwis na świecie, serwis Bajka, który przybędzie z pomocą! Pozdrawiam! 🙂

  • Cylen 3 marca 2017 at 15:24

    Jaki jest koszt naprawy 2 gniazd gwintu?

    • Serwis Bajka 3 marca 2017 at 23:40

      Cylen w większości przypadków 2×40 zł.

      • Cylen 4 marca 2017 at 22:36

        Nie jestem z Wa-wy. Mogę wysłać amortyzator? Pisałem email. Ale nie dostałem odpowiedz- może w spamie wylądował.

        • Serwis Bajka 5 marca 2017 at 00:39

          Dziwna sprawa, w spamie nie ma Twojej wiadomości. Oczywiście możesz wysłać amortyzator na adres podany na stronie – odeślę naprawiony na drugi dzień 🙂

Skomentuj