Tym razem miałem okazję wykonać serwis piasty DT Swiss 240 na sztywną oś 142×12 mm. Jest to najbardziej popularny model szwajcarskiego producenta. System słynnych pierścieni zębatych Star Ratchet jest niezawodny… do czasu 🙂 Oryginalne klucze do DT są drogie (ok. 800 zł) i właściwie brak jest serwisów, które ich używają. Zwracajcie na to uwagę, bo wymiana łożysk za pomocą młotka i śrubokręta jest żenująca w przypadku piast za równie duże pieniądze.
Dlatego też przygotowałem sobie taki zestaw do pracy:
Trafił mi się dość „zapuszczony” okaz z zatartymi łożyskami. Bębenek praktycznie przestał działać i po rozebraniu okazało się, że zębatki pokryte są kleistą, zastaną „pastą” z brudu i rdzy. Przez to sprężynki przestały odbijać.
Do wyczyszczenia całości nie wystarczyła zwykła szmatka, niezbędny był silny odtłuszczacz Finish Line Citrus. Niestety brud zdążył zrobić swoje i na zębach pojawiły się wyszczerbienia.
Bębenek oprócz wymiany łożysk wymagał również szlifowania zadziorów, które zrobiły pojedyncze koronki kasety przez niedokręconą nakrętkę. Wystarczyło trochę pracy pilnikiem i papierem wodnym.
Następnie wziąłem się za wymianę samych łożysk (6802RS), które wg producenta są niewymienialne. Propozycją cą całe bębenki. Hmmm… Na życzenie Klienta użyłem japońskich zamienników wysokiej klasy. Stare zostały wybite, a całość wyczyszczona i pokryta smarem Dura-Ace.
A to już bębenek z nowymi łożyskami:
Później przyszedł czas na korpus. Nie bez problemu wybiłem łożysko od strony tarczy. Rdza i brud zrobiły swoje. Następnie wziąłem się za odkręcenie pierścienia blokującego łożysko od strony kasety. Jak zawsze potrzeba było dużo siły, aby w ogóle go ruszyć. Gwint jest tu standardowy i pierścień dokręca się podczas jazdy. Coś za coś.
Sama nakrętka jest stalowa i pokryta była grubą warstwą rdzy. Dobrą opcją dla dbających o sprzęt jest wymiana na lżejszą o 11 g aluminiową, szosową wersję. Po wyczyszczeniu nasmarowałem ją antyzatarciowym preparatem Finish Line Ti-prep.
Kolejnym etapem było wprasowanie łożysk w korpus piasty. Na życzenie Klienta znów użyłem zamienników EZO.
Na końcu pozostało nasmarować Star Ratchet oryginalnym preparatem DT Swiss oraz pokryć łożyska cienką warstwą Dura-Ace. Jeśli piasta będzie użytkowana tak, jak ostatnio, lepiej dmuchać na zimne. Kolejna 240s uratowana 🙂
Witam,
Jak wybić stare łożyska z bębenka ; ) ?