Tytanowy Van Nicholas Tuareg

Tytanowy Van Nicholas Tuareg

1024 631 SerwisBAJKA.pl

Prawdziwie kochamy pracę z wysublimowanym sprzętem, a chwile, w których możemy zająć się nareszcie własnym są dla nas szczególnie cenne. Tym razem przyszedł czas na modernizację roweru właściciela Serwisu Bajka. Tytan – szczególnie w czasach włókna węglowego – nie jest szczególnie lekkim materiałem ale na pewno najbardziej niezwykłym. Dlatego kolejny etap odchudzania jednej z naszych flagowych jednostek nie był – nomen omen- lekki. Zaczęliśmy od amortyzatora, który jest niemal najlżejszym ale wciąż w pełni działającym SID-em, jakiego można zbudować. Wersja, którą widzicie na zdjęciach jest oparta głównie o model Race z roku 2000, który zyskał kilka upgrade-ów takich, jak tytanowy hardware czy carbonowe golenie. W pełni gotowy do jazdy widelec waży teraz 1100 gramów.

Mocno zastanawialiśmy się nad dalszą sensownością użytkowania hamulców V-brake, jednak piękne linie klamek oraz szczęk Extralite wciąż oddziałują na nas w ten sam, niesamowity sposób. Dlatego też UltraBrakes otrzymały komplet nowych, hybrydowych łożysk (z ceramicznymi kulkami), które powinny lepiej radzić sobie w trudnych warunkach pogodowych. Do wymiany był napęd i tutaj postawiliśmy na niemal identyczny zestaw, który jeździł z nami przez kilka ostatnich lat. W pełni tytanowa kaseta (XTR + Recon) została sparowana z arcydziełem jubilerskiej sztuki, czyli tytanowymi zębatkami Carbon-Ti. Łańcuch to ultralekki KMC X11SL. Van Nicholas wciąż posiada napęd 3×9 (korba 22-32-40T, kaseta 11-32T), który jest niezwykle wszechstronny choć dziś już praktycznie niespotykany. Jako ciekawostkę dodamy, że rotacyjnie używamy tu 6 łańcuchów KMC.

Równie ciekawie jest w przypadku przerzutki przedniej. Tuareg otrzymał topowego XTR-a w wersji Side Swing, gdzie linka wprowadzana jest bez zagiętego pancerza co zmniejsza jej tarcie. Aby to osiągnąć musieliśmy przykleić (nie zdecydowaliśmy się na spawanie) do ramy dwie tytanowe przelotki. Tylną XTR wyposażyliśmy w kółeczka Extralite obracające się na czterech łożyskach oraz śrubki Yumeya. Manetka jest miksem dwóch roczników. Mechanizm z carbonową dolną dźwignią pochodzi z aktualnej serii M9000, natomiast obudowa (po przeróbkach) z modelu M980. Dlaczego? Chcieliśmy zachować unikatowe obejmy z tuningowej serii Shimano Yumeya, które dodatkowo pozwalają na regulację położenia manetki na kierownicy.

Linki to ultralekkie Power Cordz sparowane z pancerzem Nokon w minimalistycznej wersji Slim Line. Całości obrazu dopełniają produkty naszej ulubionej tuningowej manufaktury Extralite (zaciski kół, kółka przerzutki, gripy), tytanowe śrubki Shimano Yumeya czy też specjalna, niebieska edycja pedałów XTR wyprodukowanych na 25-lecie istnienia systemu SPD. Koła dzięki opaskom Eclipse są przerobione na system Tubeless, do czego użyliśmy również aluminiowych wentyli Tune i uszczelniacza tej samej marki. Gotowy do jazdy rower waży 8900 gramów.

Jakie plany na przyszłość? Budowa nowego, tytanowego combo kierownicy z mostkiem. Będzie krótsze oraz szersze. Może ceramiczne łożyska Chris King do suportu i piast, carbonowy wózek Yumeya? Już nie możemy się doczekać 🙂

Pełna specyfikacja roweru:

Rama: Van Nicholas Tuareg

Amortyzator: Rock Shox SID Race ’00 z carbonowymi goleniami World Cup

Stery: Chris King „King Ti”

Sztyca: Lynskey Titanium

Mostek + kierownica: EterniTi Titanium combo (prototyp)

Siodło: Tune Speedneedle Marathon

Zacisk sztycy: FRM SC-32 Ti

Przerzutka tylna: XTR RD-M951 (śruby Yumeya, krótki wózek „SS” z przerzutki Dura-Ace RD-7700, tuningowa sprężyna, kółka Extralite)

Przerzutka przednia: XTR FD-M9000 – L (śruby Yumeya)

Manetki: XTR SL-M980 (mechanizm z SL-M9000), SL-M970 (obejmy i śruby Yumeya)

Korba: XTR FC-M980

Środek suportu: Chris King

Zębatki: Carbon -Ti (22-32-40T)

Kaseta: XTR CS-M970 + Recon Titanium (11-32T)

Łańcuch: KMC X11SL

Piasty: Chris King Classic

Szprychy: U.S.A. brand titanium

Nyple: DT Swiss aluminiowe

Obręcze: Mavic X-517 Ceramic

Opony: Schwalbe Racing Ralph 2.25″

Zaciski kół: Extralite Aliens 4

Gripy: Extralite HyperGrips

Klamki: Extralite UltraLevers 2

Szczęki: Extralite UltraBrakes (hybrydowe łożyska)

Kapsel mostka: Carbon-Ti Titanium

Expander: Extralite UltraStar 3

Linki i pancerze: Power Cordz + Nokon Slim Line

Pedały: Shimano XTR PD-M990

Dodatkowo: 2 tytanowe koszyki na bidon King Cage Titanium, smarowniczka Rohloff, korki kierownicy Sahmurai Sword, aluminiowe wentyle Tune, opaski na obręcze Eclipse, uszczelniacz Tune, magnes na szprychę Tune Pulsar.

2 komentarze

Dodaj komentarz