Serwis Rock Shox SID RL 29″

Serwis Rock Shox SID RL 29″

Serwis Rock Shox SID RL 29″ 1024 545 SerwisBAJKA.pl

Tego dnia trafił mi się na serwis Rock Shox SID dedykowany 29-erom na sztywną oś. Właściciel postanowił zlecić wykonanie wszystkich niezbędnych czynności, aby nie zawracać sobie nim głowy przez jakiś czas. Z zewnątrz wyglądał nieźle, więc poprzestałem tylko na jego wyczyszczeniu. Następnie przyszła pora na zdjęcie goleni dolnych.

Przyznam, że zdecydowanie wolę starsze modele niewymagające imbusa na przedłużce. Tutaj chłopaki z RS-a nieco przekombinowali. W założeniu widelec miał być przez to lżejszy; aż boję się pomyśleć, ile by ważył, gdyby nie ten nieszczęsny zabieg.

Odkrecam gorny korek

Wewnątrz było czysto, choć gąbki potrzebowały oleju, a uszczelki smaru. Wolałem przez to nie ryzykować i otworzyłem zarówno komorę powietrzną, jak i tłumik. SID to widelec Solo Air, który ma tylko jeden zawór do pompowania. Zacząłem właśnie od tej strony goleni. Na szczęście nie działo się tam nic złego, więc poprzestałem na wymianie o-ringów i ich nasmarowaniu. Na korek wlałem kilka ml Red Rum’u.

Czyszczenie szaftu komory powietrznej

Później zdjąłem od spodu pierścień Segera i wyjąłem tłumik. Olej był w dość dobrej kondycji, choć było go nieco za mało. Wlałem do środka oryginalnego Rock Shox’a o gęstości 5 WT.

Konserwacja tlumika

Na koniec pozostało smarowanie uszczelek kurzowych smarem PM-600 oraz nasączenie gąbek Red Rum-em. Tutaj mała dygresja – chyba niewiele zostało serwisów, które stosują ten specyfik (jest nieprodukowany). Dziś używa się do tego celu oleju 15 WT, który jednak jest bez porównania gorszy. Red Rum wlałem także między pierścienie ślizgowe. Jest to jeden z moich znaków firmowych, pozwalających na poprawę pracy widelca.

Przed przykręceniem śrub nalałem jeszcze oleju do środka – jak widzicie na zdjęciu, operacja ta wymaga użycia wężyka. Tęsknię za starym rozwiązaniem 🙂

Od dolu wlewam olej 5WT

SID działa super, jedynym problemem jest manetka, która pękła Właścicielowi podczas eksploatacji. Całe wnętrze wykonano w niej z plastiku. Jakby specjalnie po to, aby się zepsuła. I znów okazuje się, że starsze było lepsze.

7 komentarzy
  • Dominik 22 marca 2015 at 19:25

    „Całe wnętrze wykonano w niej z plastiku. „Jakby specjalnie” po to, aby się zepsuła. I znów okazuje się, że starsze było lepsze”
    Bardzo prawdopodobne, że specjalnie by się zepsuło. Można inaczej powiedzieć chcieli, by się zepsuło, by klient szybciej wymienił. Inżynierowie firm bardzo dobrze znają się na wytrzymałości swoich produktów i tworzą je dokładnie tak, jak chcą. Niestety na świecie jest zbyt mała konkurencja w tejże branży, a duże firmy nie kierują się etyką, jakby chcieli konsumenci.

  • DaRiO 20 lutego 2016 at 18:10

    Mam prośbę, czy przy okazji jakiegoś serwisu widelca z lagami 32mm mógłbyś zmierzyć ten oring do ustawiania sagu? Obiecałem żonie, że jej założę zielony 😉 do reby z 2006 (wtedy oryginalnie nie było) a chciałbym kupić taki sam wymiar jaki daje rock-shock. Z góry dziękuję 🙂

    • Serwis Bajka 21 lutego 2016 at 20:22

      Do zestawów Rock Shox daje o-ring o śr. wewn. 30,34 mm, grubości 1,83 mm i śr. zewn. 33,15 mm. Te, które są na goleniach z fabryki są trochę grusze. Jak będę miał coś takiego w serwisie to zmierzę 🙂

      • radek 24 stycznia 2019 at 14:00

        Cześć, orientujesz się jakie wymiary ma uszczelka wargowa, która uszczelnia tłumik od góry zaraz pod aluminiowym korkiem, który wkręca się wraz z tłumikiem w lagę?

        • Serwis Bajka 24 stycznia 2019 at 14:09

          Cześć,
          Niestety nie znamy wymiaru – jak wiesz zadając to pytanie, ta uszczelka jest niedostępna w sprzedaży jako część serwisowa i wymaga dorobienia. Korzystaliśmy w tym zakresie z usług firmy zajmującej się dorabianiem uszczelnień technicznych ale nie zachowało się już opakowanie. Spróbuj (zdaje się, że można również załatwić sprawę wysyłkowo) np. tutaj: https://ggtrading.pl/. Ew. w lutym być może będziemy robić kolejną partię, wówczas postaramy się o wymiary.

          • radek 29 stycznia 2019 at 18:26

            dzięki za poradę. zamówiłem uszczelkę w Krakowie, jutro odbiór, w najbliższym czasie złożę amortyzator! Pozdrawiam!!

  • Paweł 15 lutego 2019 at 16:05

    Witam! Gdzie mogę kupić tlumik do RS Reba Air Solo 100mm 27,5. Prośba o wskazanie sklepu serwisu. W necie nie ma albo nie wiem gdzie szukać! Pozdrawiam

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: