Life Cycles

Life Cycles

Life Cycles 1024 512 SerwisBAJKA.pl

Koła to element roweru, który zasługuje na szczególną uwagę. Od właściwego zaplotu, poprzez wybór łożysk, bębenka. Nawet położenie wentyli wespół z magnesem na szprychę ma tutaj znaczenie. Pamiętam swoje pierwsze, prawdziwe koła do MTB. Piasty Deore LX, aluminiowe nyple, szprychy DT Revolution i obręcze Mavic X-517. Pamiętam też jak żałowałem, że nie było mnie stać na wielokrotnie droższą wersję Ceramic.

Niedawno miałem okazję zająć się trzema kompletami kół tego samego Właściciela. Konrad przywiózł mi startowe Reynoldsy, Fulcrum’y do przełajówki i treningowe Mavic do szosy. Każda z par to osobna historia i interesujące spostrzeżenia odnośnie technologii produkcji. Zarówno w bliźniaczych Mavic jak i Fulcrum miałem wymienić łożyska oraz wykonać centrowanie. Przed rozpoczęciem pracy przygotowałem sobie odpowiednie łożyska:

lozyska_skf

Zacząłem od francuskiego producenta. Rozkręciłem tylną piastę i zdjąłem bebenek. To bardzo prosty system oparty o trzy zapadki.

serwis_konserwacja_bebenka_mavic

Usunąłem stare łożyska (dostępu do jednego z nich broni pierścień Segera), wyczyściłem i odtłuściłem korpus przygotowując go do instalacji nowego kompletu.

serwis_bebenka_mavic_fulcrum

Użyłem do tego celu doskonałych narzędzi DT Swiss. Całość poszła szybko i sprawnie.

serwis_bebenka_mavic_fulcrum

serwis_konserwacja_bebenka_mavic_fulcrum

W korpusie zebrał się stary, przepracowany smar.

serwis_piasty_mavic

Wybiłem łożyska i wyczyściłem wnętrze piasty.

wymiana_lozysk_w_kolach_mavic

Nasmarowałem gniazda i łożyska smarem Dura-Ace, a następnie przystąpiłem do montażu. Po wszystkim pokryłem mechanizm zapadkowy cienką warstwą smaru DT Swiss.

serwis-piasty_mavic

Następnie przyszedł czas na Fulcrum’y. Te koła nie miały lekko, bo przeżyły niejedną kąpiel zaserwowaną myjką pod ciśnieniem. Konrad używa ich w przełaju, więc siłą rzeczy błoto również im nieobce. Po usunięciu łożysk z bębenka moim oczom ukazał się taki oto widok:

konserwacja_serwis_bebenka_fulcrum

Biała maź to smar wypełniający przestrzeń między dwoma łożyskami. Co ciekawe są to te same koła co Mavic, tylko z innymi naklejkami. Tutaj jednak wszystkich łożysk pomimo oznaczeń 2RS (podwójne gumowe uszczelki) pozbawiono uszczelek od strony wewnętrznej. Czasem producenci robią tak, aby zmniejszyć opory toczenia i… trwałość wyrobu.

W korpusie znalazłem znaczną ilość przepracowanego smaru, którego użyto zbyt dużo.

serwis_piasty_fulcrum

Po stanie łożysk doskonale widać, które z nich miało cięższe życie.

serwis_kol_fulcrum

Po wymianie i skręceniu piasty zabrałem się za przód. Zainstalowałem tam nowe SKF.

serwis_kol_fulcrum

wymiana_lozysk_w_kolach_fulcrum

Koła zostały wycentrowane, a na koniec wyczyściłem wszystkie obręcze dedykowaną gumą Mavic.

guma_do_czyszczenia_bokow_obreczy

Teraz mogłem zająć się Reynoldsem. Zastosowano w nich carbonowe obręcze i piasty robione przez DT Swiss. Są to modele 240s, ale tylna ma lżejszy bębenek (wersja SL) i aluminiową nakrętkę (lżejszą od stalowego odpowiednika z piast MTB o ca. 10 g). Zdjąłem bębenek i założyłem klucz DT Swiss umożliwiający dotarcie do łożyska w korpusie oraz dokładne wyczyszczenie całości.

konserwacja_piasty_dt_swiss

karbonowe_kolo_reynolds

Wewnątrz znalazłem trochę zużytego smaru, natomiast same pierścienie Star Ratchet były dość czyste.

serwis_piasty_dt_swiss

serwis_piast_dt_swiss

Wyczyściłem je, a następnie potraktowałem smarem DT Swiss.

koserwacja_tylnej_piasty_dt_swiss

Na końcu nasmarowałem i nabiłem uszczelkę:

serwis_piasty_dt_swiss

Przednia piasta wymagała tylko czyszczenia i naniesienia na łożyska cienkiej warstwy Dura-Ace od Shimano.

serwis_dt_swiss

To tyle na dziś. Konrad odebrał sprzęt, a po kilku dniach przyjechał do mnie z nowym zleceniem. W ręku trzymał ultralekkiego, carbonowego Cannondale na SRAM-ie Red i poprosił mnie o to, co lubię najbardziej. Miałem rozebrać na czynniki pierwsze i nasmarować hamulce oraz przerzutkę tylną. A także wyczyścić mechanizm klamkomanetek. Wiecie co? Żyję dla takich zleceń. Wkrótce przedstawię Wam dokładną relację z prac 🙂

kola

1 comment
  • Master-Bike 19 sierpnia 2015 at 22:46

    Te pierwsze koła to z Mavic-a mają chyba tylko naklejki (reszta to Fulcrum albo Campa), Mavic nigdy nie miał piast tego typu jak na zdjęciach.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: