Koła 3T

Koła 3T

Koła 3T 1024 525 SerwisBAJKA.pl

Dobre koła to podstawa w rasowym rowerze. Ich parametry przekładają się na wiele wymiernych czynników jak przyspieszenie, komfort jazdy czy… możliwość skupienia się na pokonywanych kilometrach, a nie niedomaganiach sprzętu. Do Serwisu Bajka trafiły włoskie koła 3T – model Mercurio. Uwagę przyciągają szczególnie piasty z nietypowymi kołnierzami oraz węglowy stożek obręczy. Piękne 🙂

Moją rolą było przyklejenie szytki oraz centrowanie i konserwacja piast. Tym razem zamiast taśmy użyłem kleju, a wybrałem Magic Mastik Vittorii. Po dokładnym oczyszczeniu obręczy zgodnie z zaleceniem producenta zabrałem się za odtłuszczenie. Na tak przygotowaną powierzchnię mogłem zacząć nakładać klej z bardzo wygodnego aplikatora.

Samą szytkę układałem wcześniej napompowaną przez dłuższy czas na obręczy, także operacja poszła szybko i finalny efekt był doskonały. Klej Vittoria wiąże już po 12 godzinach i po tym czasie koło nadaje się do jazdy, co zostało przetestowane i potwierdzone. W kołach Mercurio zastosowano nyple 5,5 mm znane np. z Campagnolo. O ile mój klucz Park Tool SW-11 zadziałałby w tym przypadku, tak jego grubość nie pozwoliła na wygodne centrowanie.

Niezbędne było użycie oryginalnego narzędzia 3T Big Spoke Wrench. Wysoką cenę rekompensowało doskonałe wykonanie i przemyślana (a przecież tak banalna!) konstrukcja. Co ciekawe fabryczny naciąg szprych daleki był od ideału i niezbędna okazała się korekta przy użyciu tensometru. Na koniec sprawdziłem centryczność i jak widzicie na jednym z poniższych zdjęć w tym przypadku nie używam mojego ulubionego Park Tool’a. Przymiar z czujnikiem zegarowym jest znacznie bardziej precyzyjny co ma znaczenie m.in. przy szosowych ramach z niewielką odległością między oponą, a rurką tylnego trójkąta.

Mechanizm piast zbudowany jest w oparciu o podzespoły DT Swiss. Szczególnie ciekawy jest bębenek, który przez wymyślną obróbkę umożliwia montaż trzech typów kaset (m.in. Shimano i Campa) bez konieczności zmiany czegokolwiek. Jedynym „utrudnieniem” jest nakrętka DT Swiss dedykowana pod klucz do kaset Campagnolo, którego nie znajdziemy w każdym serwisie.

Mechanizm zapadkowy nasmarowałem preparatem DT Swiss, a łożyska pokryłem warstwą smaru Dura-Ace. Tak dopieszczone koła mogły zostać wpięte w rower i doprowadzić Właściciela na metę zawodów z doskonałym wynikiem 🙂

 

Dodaj komentarz